Historie
Årsplan for 8. 2015-2016
Vejledene og ændringer kan forkomme
Vejledene og ændringer kan forkomme
Mål
for fag og undervisningen: at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke
deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge
denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv.
Ved
udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres
indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de
videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur,
andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give
eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske
kundskabsområder.
Undervisningen
skal styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet og give dem indsigt i,
hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, og give dem
forudsætninger for at forstå deres samtid.
Uge
|
Emne
og indhold
|
Mål
og læringsmål
|
August
33
|
Intro til historie i 8.
1. Opgave skrivningen.
Eleverne skal selv vælge 4
konger/ dronninger. Hvorfor er de blevet valgt? Hvad gjorde de? Hvad har de
betydet for historien?
Aflevering i uge 35
|
Repetition.
Hvor ligger niveauet?
Er der styr på
opgaveskrivning- forside, underoverskrifter, kilder og konklusion mm.
|
34
|
Oprettelse af blogspot
|
Det er her eleverne skal
skrive deres kommende opgaver
|
35
|
Aflevering af opg. 1
Hvad er en god historie
opgave?
|
Feet back
At eleverne bliver sikre i
opgaveskrivning
|
36
|
Til kilderne
|
|
37
|
2. Opgave
Eleverne skal beskrive en
kilde som de for udleverede
|
|
38
|
Hvad er en kilde
Hvor kommer kilderne fra
|
Eleven har viden om
kildekritiske begreber.
Eleven kan forklare valget af
kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og
udtryksformer
|
39
|
Tidslinje
Eleverne skal arbejdet med
tidslinjen, der hænger i klassen,
i grupper vælger et emne og
visualiser vigtige nedslag i historien, fra ca. 1900 til idag
|
Målet er at eleverne for
bevidsthed og overblik over forskellige perioder og episoder i historien.
Eleven kan sætte begivenheders
forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng.
Eleven har viden om historisk
udvikling
|
40
|
||
41
|
||
42
|
||
43
|
Eleven kan udlede
forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarie.
Eleven har viden om
historiske scenariers funktion.
|
|
44
|
||
45
|
||
46
|
Oplag til ekskursion
|
|
47
|
De hvide busser. Nationalmuset
Slutningen på 2. verdenskrig
|
ekskursion
|
48
|
||
49
|
Eleven har viden om faktorer,
der ligger til grund for principper for inddelingen af historien.
|
|
50
|
||
51
|
||
52
|
||
1
|
1.verdenskrig
|
Eleven har viden om faktorer,
der ligger til grund for principper for inddelingen af historien
|
2
|
||
3
|
||
4
|
||
5
|
||
6
|
||
7
|
||
8
|
Eleven kan bruge kanonpunkter
til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
|
|
9
|
||
10
|
||
11
|
Ismer/
ideologier
Gør rede for, forskellige og
mest almindelige historiske ismer som eleverne støder på i historisk
litteratur.
I grupper skal eleverne
fremlægge en bestemt isme for rasten af klassen.
|
At eleverne for en forståelse
af forskellige ismer, og hvad det indebærer og betyder.
Få en fremtidig bedre
forståelse af historisk litteratur.
|
12
|
||
13
|
||
14
|
||
15
|
||
16
|
Mellemkrigstid
|
Eleven kan forklare hvorfor
historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud.
|
17
|
||
18
|
||
19
|
||
20
|
Koldkrig
Med fokus på Berlin.
Hvad skete der?
Hvad er Stasi?
Forskellige klip fra Youtube:
Kriegsende
1945 (unkommentiert & in Farbe) Zeitgeschichte live. Meget lang men I farver
Berlinmuren
– flugtforsøg mindecraft
Berliner
Mauer: Aufbau und Fall på tysk.
Mauerbau Berlin 13. August 1961
(unkommentiert) Zeitgeschichte live.
stille
billeder
|
At eleverne for en forståelse
af hvad der skete efter 2. verdenskrig og hvilken betydning det har for vores
kultur, samfund og mentalitet.
At gi’ eleverne en visuel
oplevelse og forståelse at hvad der skate.
|
21
|
||
22
|
||
23
|
||
24
|
||
25
|
||
26
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar