Årsplan

Historie
Årsplan for 8. 2015-2016
Vejledene og ændringer kan forkomme
Mål for fag og undervisningen: at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv.
Ved udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsområder.
Undervisningen skal styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet og give dem indsigt i, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, og give dem forudsætninger for at forstå deres samtid.
Uge
Emne og indhold
Mål og læringsmål
August
33
Intro til historie i 8.

1.      Opgave skrivningen.
Eleverne skal selv vælge 4 konger/ dronninger. Hvorfor er de blevet valgt? Hvad gjorde de? Hvad har de betydet for historien?
Aflevering i uge 35


Repetition.
Hvor ligger niveauet?

Er der styr på opgaveskrivning- forside, underoverskrifter, kilder og konklusion mm.
34
Oprettelse af blogspot
Det er her eleverne skal skrive deres kommende opgaver
35
Aflevering af opg. 1
Hvad er en god historie opgave?
Feet back
At eleverne bliver sikre i opgaveskrivning
36
Til kilderne


37
2.      Opgave
Eleverne skal beskrive en kilde som de for udleverede

38
Hvad er en kilde
Hvor kommer kilderne fra
Eleven har viden om kildekritiske begreber.
Eleven kan forklare valget af kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og udtryksformer

39
Tidslinje
Eleverne skal arbejdet med tidslinjen, der hænger i klassen,
i grupper vælger et emne og visualiser vigtige nedslag i historien, fra ca. 1900 til idag
Målet er at eleverne for bevidsthed og overblik over forskellige perioder og episoder i historien.

Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng.

Eleven har viden om historisk udvikling
40


41


42


43
Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarie.

Eleven har viden om historiske scenariers funktion.
44


45


46
Oplag til ekskursion

47
De hvide busser. Nationalmuset
Slutningen på 2. verdenskrig
ekskursion
48


49
Eleven har viden om faktorer, der ligger til grund for principper for inddelingen af historien.


50


51


52


1
1.verdenskrig
Eleven har viden om faktorer, der ligger til grund for principper for inddelingen af historien
2


3


4


5


6
Køn og kultur (temauge)


7


8
Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
9


10


11
Ismer/ ideologier
Gør rede for, forskellige og mest almindelige historiske ismer som eleverne støder på i historisk litteratur.

I grupper skal eleverne fremlægge en bestemt isme for rasten af klassen.

At eleverne for en forståelse af forskellige ismer, og hvad det indebærer og betyder.

Få en fremtidig bedre forståelse af historisk litteratur.


12


13


14


15


16
Mellemkrigstid

Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud.
17


18


19


20
Koldkrig
Med fokus på Berlin.
Hvad skete der?

Hvad er Stasi?

Forskellige klip fra Youtube:
Kriegsende 1945 (unkommentiert & in Farbe) Zeitgeschichte live. Meget lang men I farver
Berlinmuren – flugtforsøg mindecraft
Berliner Mauer: Aufbau und Fall på tysk.
Mauerbau Berlin 13. August 1961 (unkommentiert) Zeitgeschichte live.
stille billeder
At eleverne for en forståelse af hvad der skete efter 2. verdenskrig og hvilken betydning det har for vores kultur, samfund og mentalitet. 

At gi’ eleverne en visuel oplevelse og forståelse at hvad der skate.






21


22


23


24


25


26







Ingen kommentarer:

Send en kommentar